رسالت، ماموریت و اهداف
مقدمه:
شهرستان کازرون یکی از شهرستانهای استان فارس در کشور ایران است که در غرب این استان قرار دارد و مرکز آن شهر کازرون است. جمعیت این شهرستان ۲۱۱٬۳۴۱ تن میباشد که سومین شهرستان پرجمعیت استان فارس است. همچنین شهر کازرون با داشتن ۹۶٬۶۸۳ نفر جمعیت پنجمین شهر پرجمعیت استان فارس پس از شیراز، مرودشت، جهرم و فسا میباشد. شهرستان کازرون آب و هوایی نسبتاً معتدل دارد. این شهرستان از مناطق گردشگری، تاریخی و باستانی مهم ایران است و مناطق گردشگری بسیار و آثار تاریخی فراوانی را در بر دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون یکی از واحدهای بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در شهر کازرون است. این دانشگاه دارای رشتههای کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفهای پزشکی و دامپزشکی و دکترای تخصصی در گروههای مختلف پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی، کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۴ تأسیس شد و از سال 1365 اقدام به پذیرش دانشجو در رشته پزشکی نمود. بیمارستان آموزشی امام علی (ع ) در شهر کازرون وابسته به این دانشگاه است. با توجه به افتتاح این بیمارستان در خرداد ماه 1401 انتظار می رود دانشکده بتواند با استفاده از ظرفیت های موجود بیمارستان ، پیشرفت چشمگیری در عرصه آموزش پزشکی داشته و با توجه به نیازهای منطقه ای و محروم بودن شهرستان کازرون در حوزه درمان، آموزش پزشکی کازرون در راه رسیده به اهداف خود که تربیت پزشک عمومی توانمند و پاسخگوست موفق تر خواهد بود و در این مسیر گامهای مؤثری در راه نظام ارائه خدمات سلامت به جامعه خواهد برداشت. این دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون توانسته ۲هزار نفر دانشآموخته را در رشته پزشکی تربیت و فارغالتحصیل کند . بیشتر این افراد اکنون با کسب مدارج علمی بالاتر و پذیرش در دورههای دستیاری در عرصه سلامت، درمان و بهداشت جامعه تلاش میکنند . امروزه نه فقط شهرستان کازرون بلکه مراکز درمانی استان فارس و استانهای همجوارمانند بوشهر ، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان از خدمات نخبگان و متخصصین علوم پزشکی این دانشگاه بهرهمند هستند.
این واحد دانشگاهی در تحقق سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، با تمرکز بر محتوای هر سیاست و بر مبنای اهداف متعالی نقشه توسعه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تلاش نموده تا ترجمان روشن و قابل اجرایی را از این سیاست ها در عرصه دانشگاه تدوین نماید. نقشه توسعه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که خود برگرفته از اسناد بالادستی و تحلیل وضعیت محیطی می باشد با در برداشتن مأموریتهای حوزه، سیاستهای کلان، راهبردهای اصلی و اقدامات کلیدی اصلی، سندی بالادستی برای برنامه های راهبردی و عملیاتی واحدهای مختلف دانشگاهی از جمله این واحد است و در کلیه شئونات تصمیم گیری همواره مدنظر مسئولان دانشگاهی قرار می گیرد.
دانشکده پزشکی در راستای اجرای رسالت و منشور سازمانی خود با تکیه بر اصول و محوریت عدالت اجتماعی ، جلب مشارکت جامعه، آموزش و فناوری مناسب، عهده دار تأمین و حفظ و ارتقاء سلامت ساکنین شهرستان کازرون و شهرستان های همجوار می باشد . این دانشکده با تأکید بر ارزشهای اصیل اجتماعی، کرامت انسانی ، رعایت موازین اخلاقی و اعتقادی و استانداردسازی آموزشی جهت ارائه خدمات پزشکی به مردم کشورو شهرستان از طریق تربیت نیروی انسانی ماهر و متعهد امیدوار است دانش اموختگان این رشته بتوانند خدمات بهداشتی درمانی مطلوب در حیطه های آموزش بهداشت همگانی، سلامت خانواده و جمعیت، سلامت محیط کار، بهبود تغذیه، سلامت روانی، اجتماعی ارائه و موجبات ارتقاء سطح سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم جامعه را فراهم نمایند. همچنینن فارغ التحصیلان این دانشکده بتوانند با تفکر انتقادی و بکارگیری روشهای خلاق در امر تصمیم گیری برای حل مسائل بهداشتی جامعه بویژه در سطوح عالی مدیریتی مشارکت و فعالیت نمایند .
رسالت:
دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون ماموریت دارد :
اهداف و راهبردهای آموزشی پزشکی خود را با توجه به منابع و ویژگیهای آموزشی خود به نحوی تعیین کند که حداکثر انطباق را با برنامه جامع کشوری و ملی، اسناد بالادستی، گزارشهای رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، گزارشهای معاونتهای بهداشتی و درمانی، سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول آموزش داشته و اجرای آن بتواند منجربه تربیت دانش آموختگانی توانمند و با کارایی بالینی استاندارد برای ایفای نقش پزشک عمومی ، پایبند به ارزشهای متعالی اسلام در زمینه کسب رضایت الهی، حفظ کرامت انسان، شرافت خدمت به انسان ها، عدالت سلامت ، اهمیت تسکین آلام دردمندان و پاسخگو در برابر اجتماع بر اساس شناخت نیازهای خدمت گیرندگان و آماده برای ارتقای حرفه ای ازطریق یادگیری مادام العمر ( یادگیری راهبردهای مبتنی بر حل مسأله و استفاده از پلتفورم های آموزش مجازی ) با تحصیل درمقاطع بعدی (درصورت تمایل) شود.
حرکت در راستای تربیت دانش آموختگانی توانمند بر مبنای آموزش مبتنی بر شواهد و عملکرد و براساس نیازهای روز جامعه و کشور با استفاده از دستاورهای نوین پزشکی - آموزشی و پژوهشی و با تمرکز بر اولویت های منطقه ای و معضلات بهداشت جهانی از مهمترین رویکرد مدیریتی در این دانشکده است.
اجرای مطلوب برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی مصوب 67 مین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 1.5.96 به گونه ای که موجب تحقق اهداف و ایجاد توانمندیهای مورد انتظار از دانش آموختگان این دوره گردد. در این راستا بر اين باوريم كه دانش آموختگان اين رشته بايد :
-ارزشهای متعالی دین مبین اسلام در زمینه کسب رضایت الهی و حفظ کرامت انسانی را پاس دارند. احکام الهی و شئون انسانی و عدالت در سلامت را رعایت کنند. شرافت خدمت به انسان ها ، ضرورت حفظ حیات و احیای نفوس و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی و اهمیت تسکین آلام دردمندان را درک و اقدام به اصلاح نمایند . خود را به رعایت احکام پزشکی و حقوق انسانی و تامین و تضمین اولویت ها و ضروریات اعلام شده از سوی نظام خدمات سلامت ملزم بدانند. برای رعایت التزامات فقهی و طرا حی و تدریس مسائل حادث شده در دنیای پزشکی انعطاف پذیری لازم را داشته باشند. و در راستای رشد و تعالي انساني خود بر مبنای فرهنگ غني اسلامي و با در نظر گرفتن كرامت انساني به تعهدات پزشکي بر مبنای موازين علمي همت گمارند.
-رعايت ارزشها و اصول نظام جمهوری اسلامي ايران مندرج در سياست های كلي سلامت ، نقشه جامع علمي كشور و سند های سلامت و تحول آموزش و توانمنديهای مورد انتظار از پزشکان عمومي را هميشه مد نظر داشته باشند .
- مسئوليت پذيری ، پاسخگويي ، فراگیری علم و گسترش ان به سایرین با دلسوزی ، انسان دوستي و خود توانمند سازی را سرلوحه منش خود قرار دهند و در ارتقای سلامت جامعه با تمام جديت و متعهدانه فعاليت نمايند.
- به اولویت های منطقه ای و معضلات بهداشت جهانی اهمیت دهند. بگونه ای تربيت شوند كه بتوانند به شناسايي مشکلات جامعه كه فراتر از مشکلات افراد مراجعه كننده و متقاضي خدمات سلامت است بپردازند و با آگاهي و درک صحيح از رفتارهای مرتبط با سلامت و نیازهای به روز جامعه نقش موثرتری در حمايت از تلاشها و حركتهای اجتماعي كه جامعه درجهت محافظت از سلامت افراد خود انجام ميدهد ايفا كنند.
- یادگیری مادام العمر اموزشی و تحقیقاتی را سر لوحه بینش خود قرار دهند. و متناسب با نیازهای جامعه و تغییرات علمی و فناوری رشته پزشکی ، مسوولانه در یادگیری و روز آمدی دانش و توانمندی های خود مشارکت داشته باشند. و با استفاده از دانش و مهارتهای روز آمد در زمينه پزشکي بتوانند به عنوان اولين نقطه تماس مردم با نظام مراقبت سلامت ايفای وظيفه نمايند و خود را ملزم به ارتقای حرفه ای بدانند.
- بتوانند نقش حرفه ای خود را از طريق ارائه مستقيم و مطلوب و روز آمد خدمات به بيماران يا از طريق هماهنگ سازی خدمات با ساير ارايه كنندگان خدمات و به فراخور نيازهای سلامت و منابع موجود در جامعه ارائه نموده و از اين طريق به تحقق نظام ارائه خدمات ادغام يافته كمک نمايند.
- عدالت در سلامت را رعایت کنند. ومراقبت ارائه شده توسط آنها در حد امکان مداوم ، همه جانبه و فراگير و در جهت ارتقاء سلامت آحاد جامعه باشد.
اهداف کلی دانشکده پزشکي :
ارائه به موقع وبا کیفیت دروس علوم پایه ، مقدمات بالینی و بالینی مطابق برنامه جدید آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی مصوب سال 96 به طوری که به تربیت دانش آموخته گان شایسته و کارآمد پزشکی عمومی منجر گردد .
دانش آموخته گانی توانمند در ارائه خدمات سلامت و اموزش و پژوهش دانشکده پزشکی عمومی
دانش آموخته گانی که مراقبت از سلامت افراد تحت پوشش و درمان بيماران را مطابق استاندادهای خدمات برعهده گيرند.
دانش آموخته گانی که به عنوان خط مقدم ارائه خدمات در نظام سلامت به خوبي انجام وظيفه كنند
دانش آموخته گانی با پاسخگویی مناسب اجتماعی
-ارائه به موقع و با کیفیت دروس عمومی به طوری که به رشد فردی اجتماعی و معنوی و سلامتی بیشتر معنوی دانش آموخته گان پزشکی عمومی منجر گردد و دانش آموخته گان این واحد ارزشهای متعالی دین اسلام را رعایت کنند.
-ارائه به موقع و با کیفیت دروس اداب پزشکی و اخلاق پزشکی به طوری که دانش آموخته ضوابط اخلاق حرفه ای را درک کرده و در عمل به خوبی رعایت کند . تربیت دانش آموخته گانی حرفه ای که عدالت در سلامت سر لوحه کارشان باشد و مراقبت های خود را بدون در نظر گرفتن سن ، جنس ، نژاد ، سطح فرهنگي و اجتماعي و با در نظر گرفتن پيش زمنيه های فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادی و روانشناختي به بيماران ارائه دهند.
-ارائه به موقع و با کیفیت درس روش تحقیق و پزشکی مبتنی بر شواهد به طوری که دانش آموخته گان درک کننده که با توجه به پیشرفت های به روز فناوری اطلاعات رشته پزشکی بدون یادگیری مادام العمر نمی توانند به طور مناسب پاسخگوی جامعه باشند.
-ارائه به موقع و باکیفیت دروس پزشکی اجتماعی و علوم سلامت به طوری که دانش آموخته بتوانند اولویت های بهداشتی منطقه ای و حتی معضلات بهداشت جهانی را به موقع درک کرده و اقدام مناسب و سریع در آن رابطه انجام دهند.
راهبردهای آموزشی :
جهت نيل به اهداف كلي فوق، استفاده از تلفیقی از راهبردهای آموزشي ذيل ضروری است.
آموزش تئوری و عملی و بر بالین بیمار ( راندها و گراندهای آموزشی، جلسات گزارش صبحگاهی و ...)
آموزش توام دانشجو محور و استاد محور ( مشارکت استاد و دانشجو از طریق بحث گروهی)
آموزش جامعه نگر ( حضور در مراکز بهداشتی و سایتهای تحت پوشش آن)
آموزش مبتني بر موضوع و موارد بیماری ( بصورت تئوری و عملی بر بالین بیمار)
آموزش مبتني بر مشکل مطرح شده توسط بیمار
آموزش مبتني بر وظايف حرفه ای ( کارگاه و کلاسهای اخلاق حرفه ای)
آموزش سرپايي در کلنیک یا درمانگاه ( بصورت دوره ای Rotation)
آموزش عملی و بالینی در بيمارستان ( بصورت دوره ای Rotation)
. آموزش مجازی از طریق ارایه کنفرانسها و سخنرانیها ( ارائه وبینارها بصورت ماهیانه)